Nierealny odstresowywacz
wtorek, 30 grudnia 2008 11:58:26
Jedna z postaci, które przybyły dzięki dodatkom do gry
Chcąc pograć przez sieć napotkałem jednak na kilka problemów, więc zdecydowałem, że skoro udało mi sie je rozwiązać, to podzielę się tym z innymi.
Ale zacznijmy od początku, jak pograć przez sieć? Zakładam, że mamy już działającą sieć.
Po pierwsze: zakładamy serwer. Jeden komputer musi być serwerem, czyli zarządzać całą grą. Z menu gry wybieramy opcję Multiplayer -> Start New Multiplayer Game. Pokaże nam się okienko identyczne, jak przy wyborze Praktice Session, za wyjątkiem ostatniej zakładki, zatytułowanej Serwer. Na szybko istotna jest tylko jedna: Serwer name, która pozwoli nam nadać nazwę naszemu serwerowi, aby można było go wyszukać i rozpoznać. Resztą można się nie przejmować. Pozostaje nam rozpocząć grę przyciskiem Start (jak normalnie) lub Dedicated (wtedy stworzymy z naszego komputera serwer dedykowany, czyli nie będzie można na nim grać, to może być wskazane przy dużej ilości komputerów/graczy w naszej sieci).
Po drugie: dołączamy się do gry. Na pozostałych komputerach wybierami z menu opcję Multiplayer -> Find LAN Games (znajdź gry sieciowe), po chwili wyświetlą nam się dostępne serwery. Jeśli korzystamy z dużej sieci lub Internetu, to można jeszcze poprzebierać wśród oferujących różne warianty, ale w naszym przykładzie będzie zapewne tylko jeden, stworzony przez nas przed chwilą serwer. Klikamy na nim, chwila na połączenie i… już. Od chwili, kiedy wszyscy gracze się połączą i zameldują (klikną) mamy kilka sekund na koncentrację i… gramy.
Po drugie i pół: korzystając z Internetu wybieramy opcję Multiplayer -> Find Internet Games, to może potrwać dłużej, ale pokaże nam się prawdopodobnie lista wieluset istniejących na świecie rozgrywek, do których możemy się dołączyć (lub nie, bo niektóre wymagają np. podania hasła). Warto zwrócić uwagę na kolumnę Ping — im większy, tym większe opóźnienia w komunikacji, więc gra będzie bardziej przycinać.
Tak wygląda to w przypadku modelowym, niestety, życie bywa mniej różowe. Pierwszy kłopot może się pojawić już w momencie uruchamiania serwera, a powodem mogą być zainstalowane dodatki i rozszerzenia, pojawi się wtedy komunikat typu Failed to load cośtamcośtam. Co z tym fantem zrobić? Wyławiamy z komunikatu ogólną nazwę dodatku, który nie chce współpracować. Trzeba go odłączyć. Szukamy katalogu z grą, np.: jakiśkatalog\UnrealTournament\System\, odszukujemy plik ustawień UnrealTournament.ini i otwieramy go w notatniku. Odszukujemy wszystkie wpisy zawierające nazwę dodatku, u mnie był to m. in. dodatek z zamrażającym pistoletem:
ServerPackages=freezeGun
ServerPackages to rozszerzenia, które są dostępne w grze sieciowej, wyłączając je musimy się z nimi niestety pożegnać, ale trudno, nie ma rady. Wyłączamy je, stawiając średnik i spację przed wpisem:
; ServerPackages=freezeGun
I po kłopocie. Oczywiście można po prostu skasować wpis, ale skasowany trudniej przywrócić. To oczywiście szybki sposób, jeśli nie mamy czasu/wprawy, żeby poprawić wpis i doprowadzić go do używalności. Zapisujemy zmiany i voila! Już nam się gra nie wykłada przy stawianiu serwera.
A co, jeśli po postawieniu serwera nie widzimy go na liście? Zapewne winna jest zapora sieciowa, która blokuje dostęp do komputera. Trudno tu podać jeden przepis, ze względu na różnice w opcjach różnych programów, ale generalnie trzeba zrobić dwie rzeczy.
Po pierwsze, dodajemy grę (UnrealTournament.exe) do listy programów, którym pozwalamy na dostęp do sieci. Większość zapór sama nas pyta przy próbie połączenia, czy chcemy zezwolić na dostęp.
Po drugie, kłopoty może sprawić filtrowanie pakietów danych. Należy odszukać odpowiednie opcje i zezwolić na przepuszczanie połączeń z protokołem UDP na porcie 1900, oraz pakietów typu 3 protokołu ICMP. Te wartości znalazłem, obserwując, co blokuje mój firewall, a odpowiednia opcja pozwoliła od razu dodac je do wyjątków. Warto jeszcze, jeśli zapora dysponuje odpowiednią opcją, zezwolić na te wyjątki tylko wtedy, kiedy uruchamiany jest UnrealTournament.exe.
I już możemy nakopać komuś po dupie. Chyba, że ktoś inny nakopie nam…
Notabene, właśnie w sklepach pojawiło się wydanie kompletu gier z serii Unreal w niewielkiej cenie. Warto zakupić, jeśli ktoś jeszcze nie ma oryginału. Poniżej przykładowa rozgrywka na mojej ulubionej mapie Liandri Central Core.
Komentarze
Niezarejestrowany użytkownik # wtorek, 30 grudnia 2008 21:29:57
Artur „Jurgi” JurgawkaJurgi # środa, 31 grudnia 2008 11:20:51
Dopisek: cykl w zasadzie ruszył, zapraszam do kategorii Unreal.